3 vești și 3 motive să apreciem și mai mult Teatrul Național ”Mihai Eminescu” din Timișoara

 Mă consider un om interesat de cultură. Citesc. Vizionez filmulețe despre lucrări de artă. Citesc articole de artă. Urmăresc expozițiile și încerc să ajung la ele, deși e mai greu logistic. Dar când pot, dau din coate să merg la teatru. Pentru că îmi e dor să merg la spectacole. Spectacole de teatru ținute în diverse spații, dar mai ales la Teatrul Național, fie Sala Mare, fie 2.
Când spui ”teatru național”, de obicei oamenii se gândesc la ceva serios, poate sobru. Dar de ani de zile impresia mea este aceeași Teatrul Național ”Mihai Eminescu” din Timișoara are o alură avangardistă: actori buni, piese scrise excelent și regizate corespunzător, spectacole frumoase, festivaluri de mare amploare, transformări senzaționale și colaborări inedite. Mai jos, 3 noutăți care m-au făcut să apreciez și mai mult activitatea echipei teatrului din orașul nostru.
1. Atelierul de dramaturgie BANAT in Europe – o colaborare între 3 teatre naționale (România, Serbia, Ungaria)
Recent (în perioada 3 – 8 octombrie) a avut loc o colaborare între dramaturgii Andrei Ursu (Timișoara), Varsányi Anna (Szeged, Ungaria) și Nikola Stanišić (Vîrșeț, Serbia), respectiv regizorul Gavriil Pinte pentru a defini cadrul, temele și direcțiile pentru o nouă piesă de teatru. În urma acestui atelier de dramaturgie a luat naștere un text inedit, o partitură teatrală la șase mâini care se va transforma într-un spectacol trilingv, cu o distribuție alcătuită 0iy90jdin actori ai celor trei teatre – partenere: Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, Teatrul Național din Vârșeț și Teatrul Național din Szeged. Spectacolul va avea cel mai probabil premiera în decembrie 2022, la Sala 2 TNTm, urmând ca anul viitor să ajungă și la publicul din Vîrșeț și la cel din Szeged anul viitor, fiind, de asemenea, reprezentat la Timișoara pe parcursul derulării programului Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii.
BANAT IN EUROPE este o cercetare asupra a ce înseamnă Banatul astăzi, a ce a păstrat în punctele sale de intersecție, a realităților pierdute în vârtejul istoriei și politicilor ultimului secol și, desigur, a realităților zilei de azi. Pe termen lung, sperăm ca acest proiect să deschidă calea pentru o dezvoltare transfrontalieră a publicului, prin creșterea interesului pentru evenimente culturale din țările vecine. Nu în ultimul rând, sperăm ca acest tip de colaborări să dea startul unui turism cultural angajat și de perspectivă. Capitala Europeană a Culturii reprezintă un punct de start pentru viitor, iar acest proiect are toate datele pentru a deschide un nou drum pentru cetățenii din această regiune și pentru teatrele-partenere.” s-a mai precizat în comunicat.
Proiectul face parte din Programul Cultural „Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii” și este finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte.
2. Program virtual  – Stagiunea CLOUD

Dacă nu sunteți din Timișoara sau, pur și simplu, nu reușiți să mergeți fizic la teatru, TNTm oferă iubitorilor de teatru posibilitatea de a viziona online, în octombrie, două dintre cele mai noi succese teatrale, în cadrul Stagiunii CLOUD, proiect inclus în programul VIRTUAL al Teatrului Național din Timișoara. Este vorba despre spectacolele ”Îmblânzirea scorpiei”, în adaptarea și regia lui Radu Iacoban, un spectacol incitant și mereu actual, pe 27 octombrie, respectiv ȘCOALA FEMEILOR versus ȘCOALA BĂRBAȚILOR, spectacol de teatru coregrafic de Gigi Căciuleanu pe texte de Moliere, pe 30 octombrie.

Vizionarea va avea loc pe platforma STAGE ON, biletele pentru transmisia live s-au pus deja în vânzare pe stageon,ro.
Redau mai jos descrierile spectacolelor, așa cum mi-au fost furnizate:
ÎMBLÂNZIREA SCORPIEI. Locul: Padova, Italia. Timpul: ieri, astăzi, mâine, oricând. Problema: Batista vrea să-și negocieze fetele, inclusiv pe Catarina. Dar cine s-o ia pe Catarina cu limba ei ascuțită și cu manierele ei îngrozitoare? Catarina, cea care n-are chef de macho-isme, de atitudine patriarhală? Se știe: fug toți de Catarina unde văd cu ochii. Și în sfârșit apare Petrucchio, un pic cool, un pic afumat, un pic genul „sunt călare pe situație chiar dacă nu știu încotro mă-ndrept” și intră în meciul cu deja celebru de recalcitranta Catarina. Tot ce ne rămâne este să sperăm că metodele lui „didactice” (mai degrabă încadrabile în Codul Penal la capitolul „rele tratamente”) nu vor fi vătămat pe nimeni și să decodăm în cheia comediei o lume care este foarte, foarte aproape de noi.

ȘCOALA FEMEILOR versus ȘCOALA BĂRBAȚILOR. Cum am putea aniversa 400 de ani de la nașterea lui Molière mai bine decât printr-un spectacol Molière? Cum am putea dovedi mai clar că Molière ne este contemporan în spirit, ba fiindcă a luat-o înaintea timpului său, ba fiindcă lumea a mai întârziat pe ici, pe colo decât printr-un spectacol Molière? Și cine ar putea s-o facă mai bine decât cel care a înțeles și a dat formă, la patru secole după Molière și „Regele Soare”, dansActorului, marele coregraf Gigi Căciuleanu, care „traduce” cu imaginația sa ludică și profundă vocea unică a marelui dramaturg francez? ȘCOALA FEMEILOR versus ȘCOALA BĂRBAȚILOR este o suită de istorii despre această luptă căreia civilizația, cu toate marile ei cuceriri, încă nu i-a dat de capăt după 6000 de ani de patriarhat. Povești fermecătoare despre mici iubiri, mici infernuri domestice, mici nedumeriri și multe subterfugii, mici războaie și diplomații repun în discuție, cu lucidă bonomie i cu grație fără milă, o societate care încearcă și tot încearcă să îndrepte o balanță în care nedrept stăm despărțiți de-atâta timp – femeile de-o parte, de alta – bărbații.

3. Spectacole cu premii asociate

La acest punct, menționez spectacole cu texte premiate, respectiv cu un premiu UNITER obținut de cel mai mare actor din oraș. Dar să le luăm pe rând.
– Încep cu o nouă producție a TNTM – spectacolul ”Copiii nopții” are la bază textul cu care tânărul actor Andrei Radu, calitate de dramaturg, a câștigat ediția din 2021 a Concursului Național de Dramaturgie. Spectacolul, regizat de Alexandru Weinberger-Bara a fost selecționat în secțiunea ”Istorii fragile”, în Festivalul Național de Teatru, ediția a XXXII-a, care va avea loc luna viitoare (5-13 noiembrie). Conform echipei de curatori ai FNT 2022, formată din criticii de teatru Mihaela Michailov, Oana Cristea Grigorescu și Călin Ciobotari, secțiunea respectivă ”grupează spectacole care revizitează relația cu trecutul și interoghează prezentul, recitesc istorii colective și de familie din perspective subiective, chestionează episoade controversate din istoria oficială”. De menționat că din distribuție fac parte actori premiați: Andrei Chifu (premiul UNITER pentru debut, 2020) și Marin Lupanciuc (premiul pentru cel mai bun actor, GALA HOP a tânărului actor, 2021). Las aici descrierea spectacolul, pe scurt: ”Copiii nopții” este un spectacol despre candoare și maturizare, despre acel univers unic al tinerilor, aflați încă la granița dintrre realitate și fantastic. Singuri în lumea adulților, care începe să îi reclame, dar din care ei încă nu fac parte, se văd nevoiți să țină piept necunoscutului și spaimei doar cu armele unei adolescente care și ea, încet-încet, îi părăsește. Intră în această înfruntare cu imaginație, cu sentimente inflamate, cu fronde, cu minciuni la fel de adevărate ca adevărul, cu realități fabricate, cu muzică și filme. Este o poveste pe care o spun șase studenți într-o noapte în care nevoia de apropiere, despărțirea de trecut, frica de necunoscut și perspectiva vieții de adult creează situații aflate la limita realității.
Spectacolul are loc și astăzi, dar urmăriți în continuare programul TNTm pentru reprezentațiile viitoare.
– Un alt text câștigător al Concursului Național de Dramaturgie, ediția 2017, de Radu Popescu, stă la baza spectacolului ”Cercurile încrederii”.  Îl puteți viziona vineri, 21 octombrie.
– Dumiica trecută a avut loc o reprezentație a spectacolului ”POVESTEA ACELOR OAMENI CARE ÎNTR-O SEARĂ S-AU ADUNAT ÎN JURUL UNEI MESE”, de Radu Iacoban, spectacol cu Premiul UNITER pentru rolul ”Bunica”, interpretat de Ion Rizea. De menționat că spectacolul a fost realizat în cadrul proiectului Vocile orașului – Central Park, parte din Programul Cultural Timișoara Capitală Europeană a Culturii, produs de TNTm în parteneriat cu ATCEC și finanțat de Primăria Municipiului Timișoara. Bilete și detalii, aici:  https://ro.tntimisoara.com/povestea-acelor-oameni-care-intr-o-seara-s-au-adunat-in-jurul-unei-mese/
Savurați spectacolele TNTm!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.