În ultima vreme, Kaufland a fost în centrul atenției și nu în mod pozitiv. Prețuri la raft care nu corespundeau cu cele de la casă. O vânzătoare din filiala Odorheiu Secuiesc a refuzat să servească un client care i s-a adresat în limba română. O reclamă controversată. În privința primelor 2, prefer să mă abțin.

Dar dacă vine vorba de publicitate, e interesant de văzut care este impactul fiecărei acțiuni de brand. În mod normal, strategiile de online ar trebui să fie aliniate unei direcții generale. În ultimele luni, eu văd la Kaufland o încercare de rebranding sau repoziționare pe piață. Spre fresh, noutate, sănătos… Cam aceleași rezoluții pe care ni le facem noi la început de fiecare an. Acesta e motivul pentru care ”reclama” – de fapt o postare – a ieșit din tipare și a fost considerată sexistă și misogină: ”Femeie cu paste, Caut bărbat cu cașcaval.” Abordare blamată de psihologi, sociologi, activiști și chiar publicitari, mie mi s-a părut ușor amuzantă. Nu m-am simțit ofensată, mi-a stârnit doar interesul față de brand. Și am stat puțin să analizez:

Anunțul a fost conceput ca unul de tip matrimonial. Primul meu gând a fost legat de compatibilitate: merg pastele cu cașcavalul? Mie nu îmi place cașcavalul și mi se pare oricum că pastele merg mai bine cu brânză de oaie (preferabil direct de la cioban). Al doilea meu gând a fost egalitate(!!): femeia vine cu un produs, bărbatul cu altul, le combină și gătesc împreună o mâncare bună pentru ei. Însă ambele gânduri converg în direcția alegerilor personale. E vorba de gusturi și nevoi. În privința mâncării în general, în privința oamenilor și partenerilor de viață în particular. Pentru că majoritatea au interpretat postarea ca încurajând practica femeilor de a alege bărbații cu ”cașcaval”, adică potenți financiar.  De unde ofensarea. Nu se mai dorește încurajarea stereotipurilor de acest gen. Cu toate acestea, Dorel a rămas un personaj emblematic în viața de zi cu zi, în limbajul de zi cu zi. Iar ceea ce reprezintă el, adică o delăsare și o lipsă de respect față de ceilalți și mai ales față de societate, ar trebui să ne deranjeze mult mai mult decât parvenitele. Ne costă pe noi toți mult mai mult.

În fond și la urma urmei, în alegerea partenerului fiecare ia în considerare propriile nevoi. Se realizează un schimb de beneficii. Și cine suntem noi să judecăm alegerile fiecăruia? Putem doar să prevedem unde duce o anumită relație, dar nu avem niciun drept să comentăm și cu atât mai puțin să intervenim. Eu recunosc că le recomand prietenelor mele să își aleagă parteneri care câștigă cel puțin la fel de mult ca ele. Altfel apar discuții, frustrări, cei doi fiind pe planuri de dezvoltare diferite. Apropo de primele mele gânduri amintite mai sus: compatibilitate și egalitate.

Până una-alta, frumusețea constă tocmai în diversitatea opțiunilor și în libertatea de a alege. Să ne bucurăm de asta.

PS: nu am niciun hipermarket preferat. Aleg să merg într-un magazin în funcție de produsele de care am nevoie și care se regăsesc doar în sortimentul aceluia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *