Am terminat o secție de marketing, un master în Publicitate și promovarea vânzărilor, am fost coordonatorul uneia din cele mai semnificative campanii sociale din Timișoara (Verde pentru Biciclete) și mă ocup de PR pentru cel mai mare parc tematic din România (Arsenal Park). Eu însămi mă joc acum cu bloggingul.

De-a lungul timpului, am colaborat cu bloggeri, urmăresc mereu câțiva, iar în ultimul timp sunt cu ochii și pe instagrameri. Obișnuiesc să mă documentez în permanență și să fiu la curent cu ultimele noutăți, campanii, topuri, trenduri.

Din experiența mea și din constatările personale, vin cu câteva recomandări pentru acești specialiști, mai noi sau mai vechi:

  1. Prezintă-te profesional: fii pregătit cu un portofoliu, cu o prezentare care include și cifre (rezultate + costuri și ce implică). De cele mai multe ori, ești abordat de un reprezentant al companiei, care transmite mai departe discuția cu tine unui factor de decizie. Ideal ar fi să menționezi de la început forma de plată și să ai pregătit un draft de contract, pe care să îl adaptezi fiecărei solicitări.
  2. Respectă-ți cuvântul: indiferent că este scris sau nu.
  3. Fii sincer: atât cu tine, cât și cu clientul. Și mai ales cu publicul. Alege colaborări în care să te regăsești și să fii credibil, altfel vei face un deserviciu tuturor celor 3 părți implicate. Cunoaște-ți publicurile. Mai mult de atât, (re)cunoaște-ți valoarea și setează-ți obiectivele corecte.
  4. Menține-ți punctul de vedere, mai ales dacă este pertinent și obiectiv: cum reacționezi în momentul în care clientul dorește să modifici articolul sau postarea? Până unde merge înțelegerea prealabilă? Materialul trebuie să reflecte personalitatea ta, în fond, pentru asta s-a apelat la serviciile tale.
  5. Folosește fotografii calitative: fie că sunt realizate de un fotograf, preferabil profesionist, fie că sunt preluate de pe site-uri dedicate, fie că sunt realizate cu telefonul din dotare. În privința acestui ultim aspect, recomandarea mea este să investești într-un telefon de ultimă generație (motivul fiind punctul 1 de mai sus). Imaginile blurate, pixelate, neclare, saturate, arse, șamd, nu te ajută nici pe tine, nici pe clientul care ți-a plătit munca. Indiferent că sunt urcate pe blog sau pe Instagram.
  6. Creează conținut de calitate: acordă o atenție sporită textului, fie că e postare pe blog, pe Facebook sau pe Instagram. Folosește cuvinte care ți se potrivesc, corecte gramatical, fraze scurte și simple. Ai grijă la punctuație. Eu folosesc diacritice și îi stimez pe cei care o fac, însă nu îi judec pe ceilalți. Asta nu înseamnă că anumiți clienți nu o fac.
  7. Evită exagerările și superlativele: În primul rând, pierzi credibilitate în fața cititorilor. Își vor aminti că ai mai spus fraza aceasta în urmă cu ceva timp, despre un alt produs. În al doilea rând (ceea ce mă interesează pe mine) este cum prezinți produsul meu ca fiind ”cel mai”… Conform legii concurenței loiale, la un moment dat s-ar putea să avem o problemă. CNA-ul atenționează și obligă media să modifice toate articolele și spoturile cu ”cel mai, cea mai”. Poți totuși să menționezi pe ce studiu îți bazezi afirmația. Acesta este un subiect sensibil, pe care îți recomand să îl ai în vedere.
  8. Postările de pe Instagram: pe lângă atenționările de la punctul 3, aș menționa blocurile de postări. Acea secvență de fotografii care determină realizarea uneia mai mare, compusă din 6 sau 9 (sau și mai rău, mai multe) fotografii. Pe mine mă obosesc și mă deranjează. Am renunțat să urmăresc câteva conturi (chiar influenceri) din cauza lor.
  9. Fii politicos și drăguț cu publicurile tale și cu clienții: o dată asumat rolul de persoană publică, respectă regulile de bun simț. Salută, fii sociabil, întreabă de sănătate, zâmbește, vorbește cu cei care încearcă să te cunoască mai bine, arată-te deschis, fii decent, răspunde prietenos și dacă ești atacat, fii diplomat. Acesta este un combo de succes. Nu de puține ori am sărit peste un potențial colaborator pentru că mi s-a părut arogant cu cei din jur sau că ar fi o fire conflictuală.
  10. Studiază în permanență: urmărește influenceri din domeniul tău și nu numai, pe toate canalele posibile. Abonează-te la publicații de specialitate. Învață în permanență. Participă la conferințe și la workshop-uri din domeniu. De exemplu, în Timișoara, vineri are loc Conferința November Notes in Social Media, iar sâmbătă se derulează workshop-uri tematice. A nu se rata această oportunitate!

Îți recomand să studiezi Decalogul campaniilor cu bloggerii, realizat de Top 1 blogger influencer, Chinezu.

Acestea au fost gândurile care mi-au dat târcoale în ultima perioadă, în timp ce gândeam câteva acțiuni viitoare și analizam altele trecute. Nu mă consider un expert, însă învăț. Să devenim cât mai buni!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *