Am fost joi la prima zi de conferință PRBeta. Cum m-am așteptat, am ascultat povești de viață, personale și profesionale, ale unor oameni cu experiență de ani de zile. Dacă te uiți puțin peste descrierea speakerilor, vei observa că majoritatea au peste 8 ani de activitate intensă în domeniul lor.
Mi-am început ziua în grabă, cu plecat de acasă și lăsat Draga în grija mătușii mele, cu durere de stomac, cu nevoia acută de a bea o cafea bună și de a vedea oameni dragi.
Chiar înainte de primul panel, a fost anunțată existența Blue Moon Agency, agenție de comunicare și PR cultural și evenimente specifice, sub umbrela PRbeta, deținută de Oltea, pentru care o felicit și ale cărei emoții le-am resimțit, dar cu bucurie!
Primul panel, Oameni pentru oameni, m-a dat gata. Din prima… ori sunt eu mai sensibilă la unele subiecte de când sunt mamă, ori atât de înduioșător a vorbit Florina Iordache, omul de la MagiCAMP, ori atât de bună a fost prezentarea acesteia. Toată lumea trebuie să știe campania cu scaunul, din noiembrie 2017. Atunci, 636 de oameni au stat timp de 23 de zile (un timp record am înțeles), pentru a strânge 200.000 de euro pentru MagicHOME, Refugiul Părinților de lângă cel mai mare spital oncologic din România. Acțiunea a fost live broadcasted și, cu un buget de 0 lei, au fost adunați banii (și depășite așteptările). Mai mult de atât, astăzi se poate vorbi de o rețea de refugii ale solidarității, cum le denumesc ei. Sunt 10 refugii, în 8 orașe (București, Viena, Cluj Napoca, Timișoara, Chișinău, Iași, Târgu Mureș, Craiova). Dar cu ani înainte de această campanie, s-au cumpărat terenuri și s-a creat MagiCAMP, o tabără unde merg copiii bolnavi, unde li se redă încrederea în ei și unde sunt tratați ca niște copii obișnuiți. 262 de copii, 16 săptămâni, 200 de voluntari implicați și alte mii înscriși pe site. Pe lângă acele refugii atât de necesare, au fost create acele MagicBOX-uri, cutii cu cele trebuincioase pentru familiile nevoiașe, cu copii bolnavi de cancer. Cum spunea Florina, în această situație, de obicei un părinte renunță la job, mama în general, și, pe măsură ce scad veniturile din acest motiv, cresc cheltuielile cu tratamentele. Mai mult, organizația se asigură să ofere și consiliere psihologică pentru familie, pentru frații și surorile celui bolnăvior, care nu înțeleg ce se întâmplă. A fost un exemplu emoționant de impact vizibil, puternic și măsurabil al unei campanii făcute pentru semeni.
A fost destul de greu pentru Cristina Hanganu (Director de comunicare & CSR,Lidl Romania, Vicepreședinte Global Women in PR Romania) să ne atragă atenția la ce avea de spus. A menționat experiența sa legată de MagicHome și cum a încercat să îi determine pe colegii ei să se implice. De subliniat experiența de 20 de ani în domeniu (timp în care a fost si director de comunicare la CONNEX, respectiv la Michelin România și Balcani), drept dovadă, cu eleganță și carismă, a vorbit despre ce înseamnă Sustenabilitate dincolo de comunicare. A făcut o paralelă pertinentă între CSR și Sustenabilitate, a menționat de depozitul de la Lugoj realizat după standarde de ultimă oră de eficiență energetică, despre care a vorbit în nenumărate rânduri. Sincer, nu știam că există 240 de magazine Lidl în țară. Se pare că atenția față de aspectul sustenabilității se acordă din momentul în care se construiesc, cu updatări în timp, căutându-se soluții pentru eficientizare. Ce e de reținut: Lidl se poziționează ca investind în societate. Chiar eram curioasă să văd ce presupune asta. Am aflat că ei merg pe 3 principii: non combat (adică asocierea Lidl cu alte branduri, chiar din domeniul retail, în proiecte pentru societate, cum ar fi Banca de Alimente, Bucureștiul Pregătit, Ambasada Sustenabilității în România); acțiunile întreprinse să fie pe termen lung, măcar 5 ani (!), cu impact astfel măsurabil; focusul și modificările să fie asupra cauzelor mai degrabă, nu asupra efectelor. Mi-a plăcut mult și campania ”Tu unde te găsești?”, un proiect al Ambasadei Sustenabilității în România, realizat cu prilejul Centenarului. Altfel spus, dacă România ar fi o comunitate formată din 100 de oameni, tu unde te-ai încadra? O variantă mai serioasă, mai profundă și mai relevantă decât, așa cum spunea Cristina, să inscripționeze produsele cu România 100. Am aplaudat această alegere. Mai multe detalii, aici. Ultima întrebare adresată a rămas ca temă de gândire: ”Ce facem în business-ul nostru pentru a ne asigura că reducem efectele negative ale operațiunilor noastre?”, Per ansamblu, mi-a plăcut mult energia Cristinei Hanganu, o voi urmări de acum încolo.
A urmat apoi Raluca Duță (Digital Manager L’Oréal pentru cele patru divizii ale L’Oréal România: Produse de Larg Consum, Cosmetică Activă, Lux și Produse Profesionale). Raluca a explicat mecanismul prin care interesul internauților, înțelegerea emoțiilor și studierea trendurilor au determinat un shift în schimbarea mesajului L’Oréal. Adică de la prezentarea unui model feminin perfect în accepțiunea masculină, de covor roșu, s-a ajuns la o naturalețe premium, aferentă femeilor luptătoare, nearogante, puternice, etc. A fost interesant de văzut felul în care s-au gândit toate.
Oana Gheorghiu (co-fondator Asociația dăruiește viață) a povestit despre începuturile #noifacemunspital – Primul Spital de Oncologie și Radioterapie Pediatrică din România. Nu mă voi lungi acum, prefer să scriu despre acțiuni într-un articol viitor separat. De știut că: s-au implicat 250.000 de persoane și peste 18.000 de companii, fiind astfel cea mai mare mișcare de implicare socială; s-au strâns peste 36.000.000 euro până acum; exista bursadefericire.ro, unde se pot face donații și se pot afla mai multe despre proiect; se pot face donații și prin SMS la 8864 (pentru 4 euro/lună) cu textul SPITAL; doar din donațiile prin SMS a fost construit un etaj! Emoționant.
Secțiunea cu nr. 2, Construim România, a început cu Oana Coșman (editor start-up.ro) și prezentarea platformei aferente, plus a BizzTool. Recunosc că nu am intrat până acum pe start-up.ro, dar cred că va deveni unul dintre site-urile pe care le deschid frecvent. Articolele existente merită citite de orice profesionist, nu numai de către antreprenorii aflați la început de drum (a se citi întreprinzătorii…). A urmat apoi o discuție moderată de Alex Ciucă (hoinaru.ro), în care s-au implicat și au răspuns Oana, Mircea Căpățînă (Smart Bill) și Ștefan Szakal (Homefresh). La acest capitol, prefer să subliniez concluziile:
- Homefresh, conceptul pus în practică de Ștefan, prinde în Timișoara. După ce au trecut printr-un stadiu de dezvoltare, cu investiții de 250.000 dolari, au ales calitatea în favoarea prețului scăzut. Comunicarea a fost transparentă din acest punct de vedere, eu țin minte articolul de pe blogul lor, la începutul anului și mi s-a părut ferm și argumentele au fost de bun simț
- Homefresh înseamnă și construirea unor relații de încredere: clienții lor se bazează pe calitatea ingredientelor furnizate pentru gătirea mesei.
- Homefresh a fost asemănat de Ștefan cu produsele de la Ikea – îți faci tu singur mâncarea urmând instrucțiunile, așa cum asamblezi tu singur mobila de la ikea. Devii astfel și mai îngăduitor cu tine și cu greșelile pe care le faci.
- Mesajele și direcția de comunicare Homefresh se bazează pe experiența clienților, devenind un brand apropiat de clienții săi; aceștia devin, la rândul lor, mici endorseri
- Cel mai bine reușește să transmită mesajele un om care lucrează intern, în companie; rareori, vocea afacerii poate fi reprodusă prin servicii externalizate. Astfel, Ștefan a menționat un nume drag mie: Ina Biebel, una dintre creativii orașului nostru, un om care poate crește comunități extrem de mult și de bine. Nu o felicit pe Ina pentru poziție, ci îl felicit pe Ștefan pentru istețimea alegerii.
- În contextul în care există branduri care părăsesc platforma Facebook, Homefresh afirmă că această platformă este eficientă cu mici bugete alocate. Și da, e diferit când e vorba de B2C, aici încă funcționează. Cheia constă în relevanță și targetare corectă.
- Oana a pomenit de greșelile pe care le face un start-up și a menționat câteva din punctul de vedere al jurnalistului care primește comunicatele de presă de la micile companii aflate la început de drum (găsește jurnaliștii și publicațiile potrivite ție, scrie un diacritice, atașează fotografii emailului, comunică într-un mod personalizat cu fiecare jurnalist, încearcă să îl cunoști, tratează-l ca pe un investitor, nu trimite comunicatul bulk, etc)
- Pe Mircea l-am perceput ca pe un om dornic de controlul imaginii din online, dedicat 100%, amator de provocări și de deschis noi căi de comunicare. A menționat că partea umană este cea mai importantă în business-ul său și e, de asemenea, greu de găsit.
- 70% dintre cei care vin la interviuri pentru un post de support pe vânzări pică la testul de gramatică la SmartBill.
- Concluzia: da, gramatica e esențială în comunicare
- În ceea ce privește canalele noi de exploatat în 2019, Homefresh va munci mai mult pentru creșterea comunitații de pe Instagram, iar SmartBill lansează un vlog de educație antreprenorială.
Cam atât pot împărtăși cu privire la prima zi de conferință. Atât mi-a permis statutul de mămică: 5 ore departe de Draga. Tânjite de obicei, savurate ca orice profesionist, redate mai sus. Bucuriile mele din zi au fost participarea la acea jumătate de conferință (Mulțumesc fetelor de la PRBeta pentru invitație!), revederea cu oameni frumoși, scurtul timp petrecut cu Dragul înspre și dinspre conferință, chițăitul și râsul colorat al lui Draga când m-a văzut acasă. Mulțumesc, mulțumesc!
Fotografie realizată de Seba Tătaru pentru PRbeta.