Bienala Art Encounters are deschiderea oficială în 20 septembrie. Spre deosebire de celelalte ediții, conceptul curatorial dezvoltat de Maria Lind și Anca Rujoiu prevede ca unele lucrări să devină accesibile publicului înainte de această dată. Astfel, sâmbătă, 3 august, și marți, 6 august, au loc două activări. Despre ce e vorba?
Activare: Dan Acostioaei
sâmbătă 3 august, ora 11, Gara de Nord
Știți pasajul din Gara de Nord Timișoara, care leagă parcarea de peron? Un pasaj mic, întunecos, murdar, care parcă ne îndeamnă fie să uităm orașul cu grijile lui și să plecăm în vacanță, fie să lăsăm în urmă libertatea din vacanță și să ne apucăm din nou de lucru. Cam asta înseamnă pentru mine acel pasaj. Drept e că nu am mai fost în gară de o muuuulți ani. Mă bucur că se transformă și prinde viață. Pentru că acolo va fi expusă permanent lucrarea lui Dan Acostioaei, Seas under Deserts [Mări sub pustiuri]. “Această lucrare este parte a unui proiect început de artist în 2015 și are legătură cu perioada socialistă, perioada anilor ’70 – ’80 când România avea relații economice și politice cu țările africane și din zona arabă. Mozaicul, care acoperă un întreg perete de pe coridorul de trecere, face parte din cercetările îndelungate ale artistului cu privire la experiența de muncă a tatălui său în Siria între 1975-1978 și explorează relațiile comerciale dintre țările socialiste și Orientul Mijlociu în timpul regimului Ceaușescu. Imaginea de carte poștală ilustrată în mozaic evocă și pune în contrast migrația de muncă în Occident, experimentată de România după 1989 și valul recent de refugiați sirieni în Europa.” – am aflat de la Alexandra Pintea, Communications Manager Art Encounters.
Pentru că mi se pare important ca acest fenomen cultural (Art Encounters) să ne educe, las mai jos și date despre munca artistului, așa cum le-am primit de la organizatori :
Lucrările lui Dan Acostioaei (n. 1974, Iași) provin din fascinaţia faţă de suprapunerile dintre relaţiile de consum, instituţionalizarea misticului și spectacularizarea politicului prin forme de reverenţă asemănătoare cu aceea a credinţei în transsubstanţiere. Discontinuitatea teritoriului cultural și contradicţiile duplicitare dintre spectacolul artei contemporane și angajamentul social se reflectă interogativ, cu ironie și autoironie, în scenografierea și coregrafierea unor asocieri care frizează absurdul. Expoziţii (selecţie): Southern Constellations: The Poetics of the Non-Aligned, Museum of Contemporary Art Metelkova (+MSUM), Ljubljana (2019); În vremuri de speranţă și neliniște. Artă critică din Iași, MNAC București (2015/16); Few Were Happy with their Condition: Video and Photography in Romania, Motorenhalle, Dresda (2015); The School of Kyiv, Bienala de la Kiev (2015); One Sixth of the Earth – Ecologies of Image, MUSAC, Leon (2012); Transitland: Video art in Central and Eastern Europe 1989-2009, Reina Sofia, Madrid (2010); Illuminations, Level 2 Gallery, Tate Modern, Londra (2007).
Activare: Agnieszka Polska
marți, 6 august, ora 18:00, Optilux (str. Doctor Nicolae Păulescu, nr. 1, Piața Victoriei)
A doua activare presupune găzduirea în vitrina Optilux din Piața Victoriei a lucrării The Wayward Pigeon. Inițial, lucrarea a fost distribuită în social media și spațiul public sub forma unor imagini autocolante de mici dimensiuni, Agnieszka Polska fiind prima artistă care a inaugurat această serie de activări premergătoare Bienalei. “Un personaj grafic, The Wayward Pigeon, care depășește limitele naționale și se împotrivește ordinelor, fiind simbolic pentru ideea de colaborare și nesupunere.” – am aflat de la Alexandra. Redau mai jos, integral, informațiile primite despre artistă:
Agnieszka Polska se folosește de mediile generate de calculator pentru a reflecta asupra individului și responsabilității sociale a acestuia. Ea îşi propune să redea ambiguitatea etică a vremurilor nostre în filme și instalații halucinatoare. Polska și-a expus lucrările, printre altele la: New Museum și MoMA din New York, Centrul Pompidou și Palais de Tokyo din Paris, Tate Modern din Londra, Muzeul Hirshhorn din Washington, DC, Hamburger Bahnhof din Berlin. De asemenea, a participat la cea de-a 57-a ediție a Bienalei de la Veneția, la Bienala de la Gwangju, ediția a 11-a, la Bienala de la Sydney, ediția a 19-a și la Bienala de la Istanbul, ediția a 13-a. În 2018 ea a primit Premiul Nationalgalerie.
Închei prin a vă încuraja să mergeți să vedeți lucrările și, dacă vreți, să îmi lăsați mai jos părerea voastră despre ele, ce anume vă inspiră. Eu, una, de-abia aștept deschiderea Bienalei, văd mai mult ca în alți ani efortul depus pentru ca Timișoara să se bucure de Art Encounters de neuitat.
Foto credit : Agnieszka Polska, The Wayward Pigeon (detaliu), 2019, print, parte a campaniei în spațiul public și online pentru Bienala Art Encounters 2019, prin amabilitatea artistei
Pingback: - Romina Faur