Cum ne afectează pandemia de coronavirus stilul de a mânca? Și cum am slăbit 5 kg în 7 săptămâni

Cum ne afectează pandemia de coronavirus stilul de a mânca? Și cum am slăbit 5 kg în 7 săptămâni

Trăim vremuri în care #stămacasă pentru a ne proteja pe noi și pe cei mai vulnerabili dintre noi. Tatăl fetei mele merge în fiecare zi la muncă. E fermier și consultant în agricultură. Lucrează câmpul și concepe și realizează utilaje agricole unice în țară, unele în lume. Locuim la sat, mai mergem cu el pe câmp. Evităm contactul cu alți oameni și respectăm reguli de igienă, pentru noi și pentru ceilalți. 

Însă Dragul mai merge la cumpărături. Cumpărături chibzuite, nu de golit rafturile. Preferabil o dată pe săptămână, îndeajuns pentru una, maxim două săptămâni. Și așa devine claustrofob în magazine! Am tot văzut în online lipsa de empatie a celor în putere, dar panicați, față de cei mai vulnerabili dintre noi : bătrânii, care, la o adică, sunt cei care pot fi afectați fatal de expunerea la Covid-19. Da, în periplul lor prin oraș în căutarea unei pungi de făină, sunt în pericol de a fi infectați. Ideal ar fi să ne gândim la bătrânii din jurul nostru, vecini, prieteni, familie, și să ne oferim să le facem și lor cumpărăturile atunci când mergem pentru noi. Zilele trecute, într-o discuție cu o mămică faină, am înțeles că mai e o categorie sensibilă: cei cu reale alergii alimentare. Multe dintre produsele pe care le consumă ei nu se mai găsesc pe rafturile magazinelor. Și practic ei nu au alte soluții… 

Am înțeles că unele lanțuri de hypermarket au început să raționalizeze alimente de bază precum uleiul, făina, zahărul. Pe un bon fiscal, este permis un număr limitat de produse de acest fel. Nu este un lucru rău, vedem cât se respectă și ce presupune asta. 

În familia noastră, mâncăm ca de obicei, divers. Acum, mai mult decât oricând, înțelegem cât de important este să planifici mesele. O facem oarecum instinctiv, rutina își spune cuvântul. Cum locuim în aceeași curte cu părinții Dragului și cum împărțim aceeași bucătărie, am învățat multe de la mama lui. M-au ajutat și toate recomandările legate de diversificarea copilului. Practic, când Draga a avut 8 luni, am reînvățat să mănânc. Despre asta, poate în alt articol. Am citit recomandări despre ce trebuie să mănânci pe timp de carantină, ce provizii să îți faci, cum să nu mănânci mai mult, etc. Nu le dau mai departe. Cred că ține de fiecare și preferințele fiecăruia, de stilul său de viață. Noi avem, de exemplu, carne de pui și porc în congelator. Avem ouă proaspete de la găinile noastre și lapte și smântână de la vecinul. Brânză de oaie de la ciobanul nostru, într-un butoi acasă. Meniul nostru zilnic arată cam așa:

  • Micul dejun : salată de vinete, salata boef, omletă, mămăligă cu brânză și cârnați (pentru cei mai mari), pateu de ficat, pâine cu unt, ovăz cu lapte, budincă de chia. Aștept fructele din grădină! 
  • Prânz : carne de pui sau porc gătită într-o tigaie minune sau chiftele sau șnițel; orez / cartofi natur/ cartofi piure / mămăligă / cuș-cuș; legume la tigaie / ciuperci / mazăre / fasole verde / varză / morcovi fierți ; supe sau ciorbe; sarmale, budincă și sufleuri de legume la cuptor mai rar
  • Cina : leftovers de la prânz / paste
  • Gustări : fructe / compot / sărățele /brioșe / prăjitură (o dată pe săptămână) / pufuleți, alune, nuci, fistic rar, ciocolată din când în când

Suntem 7 în gospodărie de obicei. La noi, se gătește în fiecare zi. Fie eu, fie mama Dragului. Foarte rar se mănâncă ce rămâne de pe o zi pe alta. Mesele sunt regulate, la ore fixe, așa ne-am obișnuit. Sistemul ăsta funcționează pentru noi. Având un meniu divers, ajută să fim mai sănătoși și mai puternici. Contează porțiile și câtă grăsime consumăm. Contează calitatea și proveniența. A crescut gradul de conștientizare a ceea ce mâncăm și poate atenția asupra acestui aspect rămâne și după ce trece criza. Noi încă mai avem de lucrat la partea cu proveniența, ideal ar fi să ne asigurăm pe viitor 80-90% din necesarul de hrană din grădina proprie. Am văzut că tot mai mulți tineri, care au posibilitatea de a sta la casă, se gândesc în această perioadă să își amenajeze o mică grădină. Gazonul arată bine dar o grădină, oricât de mică, îți asigură câteva mese mai sănătoase. Unde mai pui satisfacția muncii proprii? 

Cred că familia noastră are un stil simplu de a mânca, cu alimente de bază, cu accent pe calitate. Rareori mâncăm feluri exotice. Iar pe timp de izolare, simplitatea e cheia. Am observat că mulți au reînceput să gătească acasă, ceea ce mi se pare fantastic. E o bucurie să gătești pentru tine și pentru familie. Cel puțin așa gândesc eu. E important să mănânci și regulat, fără prea multe gustări. E destul de greu să te abții să nu ronțăi ceva când stai închis între patru pereți, într-un apartament de bloc. Unii mai norocoși își pot consuma energia în curte și în grădină. Alții, din păcate, cu toate restricțiile în vigoare, se pot bucura maxim de o plimbare în jurul blocului cu câinele, până la magazinul alimentar și până la farmacie. De asta nu m-a mirat când am văzut o întrebare pe un grup care mie îmi place tare mult pentru optimismul promovat (Less is more https://www.facebook.com/groups/2745475902142515/ ) : ce pot să mănânc ca să nu mă îngraș. Ei bine, am scris mai sus ce mâncăm noi acasă. Dar asta nu e tot. În ultimele 10 luni, stilul de a mânca și mișcarea făcută cu Draga m-au să slăbesc aproximativ 9 kg. Pe ultimele 5 le-am dat jos în ultimele 7 săptămâni. Nu cred în diete, aveți mai sus ce am mâncat. Însă știam că fac ceva greșit. Dragul, evident, mi-a lansat o provocare (mai facem noi dintr-astea 😁) : să renunț o lună la zahăr. Luna februarie fără zahăr. Zis și aproape făcut. Zic aproape, pentru că, deși am redus dramatic cantitatea de zahăr, am mai mâncat. O dată când am fost tare răcită și mi-a adus Dragul ceva dulce. A doua oară de ziua mamei Dragului când am mâncat o felie de prăjitură. Am considerat că nu e destul și am continuat în martie. La fel, cantitatea de zahăr a fost mult redusă, dar nu 0. Și cu toate astea, se observă. Poate a „ajutat” și o criză de enterocolită în urma căreia am renunțat la ciorbe și alte mâncăruri prea grase pentru mine. Plus 3 zile de stat în spital cu Draga, cu tot stresul aferent. 

Ce anume am făcut și ce concluzii am tras? 

  • Minus 5 kg de la începutul lui februarie până acum, 22 martie
  • Nu sunt slabă, dar sunt mulțumită de rezultatele de până acum
  • Dacă mâncăm rar (o dată la 3-4 săptămâni) câte o ciocolată sau o felie de tort, nu zilnic, nu ne îngrășăm la loc 
  • Am înlocuit zahărul cu mierea în ceai; sincer, am pus miere și în cafea, dar am urât gustul! Am găsit totuși un înlocuitor potrivit : siropul de agave. Am luat în februarie de la dm drogerie markt o sticlă de 250 ml și încă mai am. Pun mai jos o poză, în care se află și siropul de agave. Plus alte produse luate atunci, printre care și o cremă de cocos, cacao și sirop de agave. 
  • Se pot face dulciuri cu miere și cu sirop de agave în casă. Ce să zic, am încercat să fac și Nutella de casă, încă rafinez rețeta 💖
  • Pentru cei care vor totuși o variantă din comerț, mai sănătoasă, la Nutella, recomand cremele tartinabile de la dmBio (în poza de mai jos). Cele care iubesc ciocolata sigur înțeleg de ce am tot căutat alternative 🙈
  • Dulciurile cu zahăr se pot înlocui cu fructe (atenție la cantitate, totuși! Bananele și smochinele sunt prea dulci și se consumă cu moderație) 
  • Am constatat că dulciurile cu zahăr se simt prea dulci, atunci când privezi corpul de zahăr prea mult timp. Ideea este că noi, ca organism, nu avem receptori care să ne indice cât zahăr rafinat este prea mult. Adică nu ne dăm seama cât zahăr consumăm! Poate despre subiect, în alt articol. 
Siropul de agave și crema din cocos, cacao și sirop de agave
Creme tartinabile pentru cei care caută o alternativă mai sănătoasă la Nutella

Știu că e destul de greu pentru mulți oameni, mai ales pentru mame cu copii, să stea în casă toată ziua, în perioada pandemiei. Pe lângă activități de rutină între patru pereți, câteodată la bloc, fără curte, pe lângă stat pe net, la TV, pe lângă citit și petrecut timp de calitate cu cei dragi, ai tendința să ronțăi. Stresul cauzat de panica asociată pandemiei nu ajută. Privarea de soare și natură nici atât. Dacă nu ai puțină grijă de alimentație și dacă nu poți face puțină mișcare, imediat se acumulează câteva kg în plus. Nu știm cât va mai dura starea de urgență și încotro ne îndreptăm. Să ne alimentăm echilibrat ne-ar putea ajuta imunitatea și sănătatea fizică și psihică.

Finalizez acest articol cu încă 5 recomandări:

  • Pentru controlul caloriilor, pe mine m-a ajutat foarte mult MyFitnessPall
  • Sunt unele afaceri locale care livrează acasă produse: fructe, legume, nuci, alte alimente și produse necesare în gospodărie, cărți. Documentați-vă despre. Este mai sigur decât să ieșiți voi din casă. Îi ajutăm astfel și pe ei să treacă prin criza asta financiară care ne va afecta pe toți. Dacă plasați o comandă, gândiți-vă și la bătrânii de care vorbeam mai sus, comandați și pentru ei!
  • Tot mai mulți antrenori de yoga, fitness și de dans predau acum online. În funcție de interesele voastre, îi puteți căuta.
  • A te ține echilibrat psihic presupune câteodată și la a apela la un specialist. Este de înțeles. Dacă nu cunoașteți vreunul, întrebați prieteni apropiați despre. 
  • Vorbiți deschis cu cei dragi. Despre temeri, speranțe și visuri. Trece și perioada asta. 

Să fim recunoscători pentru ce avem! Să facem tot ce putem să ne păstrăm sănătatea noastră și a celor dragi. Să acționăm cu responsabilitate. Să profităm la maxim de perioada asta de petrecut, dacă este posibil, alături de familie. Și un gând bun celor care nu au șansa asta.

Fotografia este realizată acum câțiva ani, când aveam aceleași kg ca acum. Se pare că, o dată ce ai copii, nu prea mai ai fotografii singur. 

Textele publicate pe RominaFaur.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Pentru texte de dimensiuni mai mari, se impune trimiterea unei solicitări către contact@rominafaur.ro. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

One thought on “Cum ne afectează pandemia de coronavirus stilul de a mânca? Și cum am slăbit 5 kg în 7 săptămâni

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *