25 idei cu care am rămas din 5 cărți de wellbeing

25 idei cu care am rămas din 5 cărți de wellbeing

În ultimii ani, o preocupare tot mai mare a mea este legată de wellbeing – în traducere liberă, starea de fericire, sănătate și prosperitate. Inevitabil, am fost atrasă de câteva cărți pe tematică, unele best sellers internaționale savurate și de cititorii din România, altele, deși au același statut internațional, știute prea puțin la noi în țară.

 

Mica enciclopedie Hygge. Rețeta daneză a fericirii – de Meik Wiking

A fost senzația anului 2017:  văzută pe toate site-urile de cărți, pe toate rafturile librăriilor, pomenită în discuțiile între cititori, recomandată, instagramată, etc. Designul coperții, grafica din interior și structura în sine a cărții sunt la superlativ. Stilul cald și plin de umor și sinceritate al autorului cucerește de la primele rânduri și face lectura extrem de agreabilă. Am apreciat statisticile evidențiate în carte bazate pe studiile de la Institutul pentru Cercetarea Fericirii și am învățat cum să aduc conceptul de hygge în căminul meu. Ce înseamnă mai exact hygge? Un sentiment de plinătate, împlinire, trăire, confort sufletesc, în prezența semenilor și nu numai, crearea unei ambianțe intime. Sau, definiția preferată a mea, conform autorului ”ciocolată caldă la lumina lumânărilor”.

Cum poți să aduci și tu hygge în viața ta?

  1. Obișnuiește-te să aprinzi lumânări – creezi intimitate, îți vor induce o stare de liniște, iar fiecare cină și întâlnire la lumina lumânărilor se transformă într-un eveniment în sine. Optează totuși pentru lumânări fără parfum, naturale și ecologice.
  2.  Răsfață-te cu cafea, ciocolată, fursecuri, prăjituri, bomboane, produse de patiserie… alege totuși cele mai calitative produse pentru o experiență care să merite caloriile! Eu cred că această delectare poate fi făcută dar nu zilnic, pentru a te bucura cu adevărat de ea.
  3. Creează acasă un ungher hygge: un spațiu al tău în care să te retragi să bei o cafea sau o ciocolată caldă, să citești o carte, să te joci cu animalul de companie, să povestești cu partenerul de viață. Amenajează-l cu pături de blană naturală sau artificială, perne colorate, moi, un covor minimalist, vaze cu flori, lumânări de diferite forme. Pentru inspirație, caută pe Instagram hyggekrog sau și mai simplu, hygge.
  4. Ieși mai mult în natură: plimbă-te cu bicicleta, plimbă-te prin parc, organizează picnicuri cu cei dragi, petrece seri de uitat la stele. Una din plăcerile mele în viață este să mă plimb pe câmp cu dragul, să mergem la lacul nostru cu lebede de lângă terenul nostru.
  5.  Găsește o activitate de făcut pentru sufletul tău în fiecare lună, în funcție de specificul ei. De exemplu, în mai fă-ți spumă de căpșuni crescute organic de tine sau de fermieri, în iunie savurează un bol de cireșe pe terasa casei tale și așa mai departe.

Hygge a fost cartea pe care am făcut-o cadou anul trecut cel mai mult. Așa obișnuiesc să fac dacă mă îndrăgostesc de câte una: vreau să împărtășesc bucuria cu cei dragi mie.

Mica enciclopedie Lykke. În căutarea celor mai fericiți oameni din lume – de Meik Wiking

Convinsă de prima carte, la puțin timp după apariție, am cumpărat și Lykke. Scrisă de Wiking în calitate de CEO al Institutului pentru Cercetarea Fericirii, în același stil descris mai sus, am fost curioasă să văd alte statistici și ce anume îi face pe oameni fericiți.

Iată ce poți face pentru a fi mai fericit, conform recomandărilor autorului și concluziilor trase de mine:

  1. Creează ritualuri ale hranei și focului: într-un mod mai simplu spus, mănâncă în compania altor oameni, fie că este vorba de colegi sau de oameni dragi.
  2. Implică-te în comunitate: locuiește într-un spațiu de coliving (am scris despre asta aici și aici), amenajează un spațiu cu cărți de împrumut, amenajează o grădină comună, organizează evenimente tematice.
  3. Fii mai cumpătat în cheltuieli, organizează-ți mai bine și conștient bugetul și nu aștepta ca posesiunile să îți aducă fericire. Plusează pe momente și experiențe și simplifică-ți viața. Eu am ajuns la concluzia că ”Less is more” este mai sănătos și eliberator.
  4. Citește mai mult. Documentează-te mai mult. Călătorește mai mult. Dezvoltă-ți pasiunile. Găsește-ți modele de viață și urmărește-le, dar evoluează în ritmul și în modul care ți se potrivește ție.
  5. Folosește mai mult bicicleta!

 

Ikigai. Secrete japoneze pentru o viață lungă și fericită – de Hector Garcia (Kirai) și Francesc Miralles

Hector Garcia (Kirai) și Francesc Miralles au pornit în descoperirea secretelor japoneze pentru o viață lungă și fericită, pe care le-au adunat în cartea Ikigai, una din cărțile mele preferate din ultimii ani. Conceptul Ikigai semnifică ”fericirea de a fi mereu ocupat”, joie de vivre – bucuria de a trăi, motivul pentru care te trezești în fiecare dimineață. În insula Okinawa, unde numărul persoanelor centenare la suta de mii de locuitori este de 24,55, există un sat, Ogimi, care înregistrează cea mai mare rată a longevității din lume. Nu degeaba este supranumit ”satul centenarilor”.

Menționez întâi cele 10 legi ale ikigai-ului: fii mereu activ; privește lucrurile cu calm; nu mânca pe săturate; înconjoară-te de prieteni buni; fii în formă pentru următoarea ta aniversare; zâmbește; reconectează-te la natură; fii recunoscător; trăiește clipa; urmează-ți ikigai-ul. Pe lângă aceste legi, în urma observării centenarilor amintiți mai sus și a ikigai-ului lor, iată ce poți face și tu:

  1. Fii membru al unei comunități – fie că este vorba de un spațiu de coliving, de un club, de o asociație sportivă, etc.
  2. Găsește motive de sărbătoare în fiecare zi, bucură-te de muzică, de dans, de lectură, de oameni.
  3. Interesează-te mai mult de tradiții și de cultura locală și națională.
  4. Alege o dietă sănătoasă, cu precădere din legume, fructe, semințe, nuci, carne provenită din animale crescute în gospodărie. Ține cont de specificul zonei tale care dictează și predispoziția genetică față de anumite mâncăruri.
  5. În fiecare dimineață, fă exerciții de încălzire (10 minute maxim) și alege o activitate fizică pe care să o faci cu plăcere (de exemplu yoga, iar aici sunt recomandările mele dacă vrei să faci yoga în Timișoara).

 

Secretele celor mai sănătoși copii din lume – de Naomi Moriyama și William Doyle

Soț și soție, autorii au realizat un ghid care include sfaturi pentru obișnuințe alimentare care să îi ajute pe părinți să aibă copii sănătoși. În momentul în care am citit recenzia cărții, m-am gândit că, deși focusată pe copii, ajută și adulții (cu sau fără copii) la conștientizarea unor tipare greșite de hrană și la transformarea stilului de viață într-unul mai sănătos.  Iată cu ce am rămas în urma citirii cărții:

  1. Optează pentru cel puțin 2 mese zilnice în familie: copiii și părinții trebuie să mănânce împreună pentru ca cei mici să le urmeze exemplul de comportament la masă și să adopte un stil de a mânca echilibrat pe termen lung.
  2. Diversitatea tipurilor de alimente este esențială în dieta de zi cu zi. Nuanțează mâncarea gătită pentru a o face plină de substanțe nutritive, cu mai multe alimente vegetale și cereale integrale, cu cât mai puține alimente procesate industrial.
  3. Lasă copiii să te ajute în bucătărie: vor aprecia mai mult mâncarea și vor fi încurajați să gătească și ei pe viitor. Ca o paranteză, îți recomand să urmărești emisiunea lui Gordon Ramsey, să observi implicarea copiilor săi în pregătirea meselor.
  4. Atenție la cantitatea de mâncare! Servește mâncarea în farfurii și castroane mai mici. Lasă copiii să mănânce cât au nevoie, nu îi obliga la mai mult! Eu, una, am suferit din acest motiv.
  5. Pregătește un pachet sănătos pentru masa luată la muncă sau la școală. Copiii japonezii au norocul de a beneficia de mese sănătoase gătite la cantina școlii, total diferite de variantele de meniu de la noi din țară.

 

Enzima miracol. Cum să ajungi sănătos la 100 de ani – de dr. Hiromi Shinya

Recunosc că am găsit cartea după ce doctorița mea mi-a recomandat cealaltă carte scrisă de acest doctor, Enzima întineririi, care a schimbat viața unei paciente de-ale ei. Am aflat că autorul, gastroenterolog, este pionierul chirurgiei colonoscopice, contribuind la proiectarea instrumentului folosit. Recunosc că multe din informațiile regăsite în cartea aceasta m-au speriat, unele recomandări considerându-le foarte greu de urmat. Dr. Shinya vorbește despre o enzimă identificată, precursoare, pe care organismul o transformă în enzimee specifice necesare pentru a susține, menține și repara corpul și funcțiile sale. Citez: ”Noțiunea de enzimă este un termen generic pentru un catalizator proteinic, ce este produs în interiorul celulelor vii. Enzimele participă la toate acțiunile necesare pentru menținerea vieții, de pildă la sinteza și descompunerea, transportul, excreția, detoxificarea și furnizarea energiei. Ființele vii nu ar fi în stare să-și mențină viața fără ajutorul enzimelor.”  Ideile desprinse din carte sunt următoarele:

  1. Consumă mai multă apă și mai puțin ceai și cafea. Teoria Domniei Sale este că mucoasa gastrică (căptușeala stomacului, absolut vitală ) a consumatorilor de ceai și cafea este subțiată. Demontează astfel mitul ceaiului verde atât de iubit de japonezi, considerat esențial în păstrarea sănătății organismului.
  2. Organismul nostru are un număr limitat de enzime (5000 mai exact). Unele sunt produse de el, altele vin din afară, sub formă de hrană. Printre enzimele create de corp, aproximativ 3000 sunt produse de bacteriile intestinale, de unde necesitatea de a ne păstra un sistem digestiv sănătos. Nu degeaba se spune că sistemul digestiv ne gestionează sănătatea. Dacă un organism posedă enzime din belșug, vitalitatea și sistemul imunitar sunt amplificate, iar corpul este sănătos.
  3. Singura cale autentică de vindecare a oricărei boli constă în stilul nostru cotidian de viață! Autorul a descoperit că mulți bolnavi de cancer dezvoltaseră inițial anomalii la colon. Susține ce am amintit și la punctul 2 de mai sus. Și nu uita că majoritatea bolilor sunt produse de obiceiuri, mai degrabă decât de ereditate.
  4. Dacă mănânci regulat alimente oxidate, organismul se va oxida și el. Când alimentele oxidate intră în organism, se creează radicalii liberi, din acest motiv optează mai mult pentru alimente proaspete.
  5. Dr. Shinya a elaborat un program de alimentație bazată pe factorul enzimatic. O masă ideală provine 85% din plante și 15% din animale (raport 7 la 1). Cerealele și semințele ar trebui să fie 50%, legumele și fructele 35-40%, iar carnea 10-15%. Mestecă fiecare îmbucătură de 30-50 de ori (mi se pare foarte greu!). În cartea lui, găsești cele 7 reguli ale dr.Shinya pentru o sănătate bună. Nu le redau aici din diverse motive, dar cartea merită citită și recitită la nevoie.

 

Sper să te ajute într-un fel ideile extrase din cele 5 cărți de wellbeing sau măcar să te fi făcut curios/curioasă să aprofundezi subiectele.

 

Textele publicate pe RominaFaur.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Pentru texte de dimensiuni mai mari, se impune trimiterea unei solicitări către contact@rominafaur.ro. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *